Prvi let avionom

Ukoliko je pred vama prvo putovanje avionom, koje vam unosi nervozu jer niste sigurni šta vas očekuje, nastavite da čitate tekst pred vama. Potrudila sam se da objedinim na jednom mestu sve informacije koje su vam potrebne kako biste pregrmeli ovo iskustvo bez stresa.

avion

Kupovina avionske karte

Avionsku kartu možete kupiti u okviru aranžmana turističke agencije ili zasebno, putem specijalizovanih agencija za prodaju avio karata ili samih avio kompanija kojim želite da letite. Za samostalnu kupovinu karte potrebni su vam internet i kartica kojom možete izvršiti online plaćanje. Proverite nekoliko opcija pre nego što donesete odluku preko kog sajta ćete kupiti kartu, budući da se cene mogu razlikovati i za nekoliko desetina evra. Takođe, ukoliko sačekate sa kupovinom karte nekoliko dana, pa čak i sati, može doći do značajnih promena u cenama, pogotovo kada su low cost kompanije u pitanju.

Sajtovi za kupovinu karata uglavnom imaju pretraživače letova u koji upisujete:

  • Da li kupujete povratnu kartu ili za putovanje u jednom pravcu
  • Sa kog aerodroma polećete i na koji aerodrom slećete
  • Datum polaska i datum povratka ukoliko je potrebno
  • Broj putnika
  • Prtljag

Kada ukucate tražene podatke u pretraživač dobićete ponuđene opcije, a kada se opredelite za odgovarajuću ponudu, možete preći na kupovinu.

Kada je plaćanje avionske karte preko interneta u pitanju, bitno je znati na kojim sajtovima je sigurno ukucavati podatke svoje kartice.

  • Zvanični sajtovi avio kompanija
  • Drugi sajtovi za prodaju karata koji imaju katančić ispred url adrese (hptts://www.blabla…)

Kada ukucate svoje podatke ( ime, e-mail, telefon i sl.) i izrvšite plaćanje unosom podataka sa kartice ( broj kartice, ime nosioca, datum isteka, i CVC kod) dobićete svoju e-kartu na mail adresu koju ste uneli. Ovu kartu možete otštampati ili je prosto sačuvati u telefonu kako biste mogli da je pokažete po potrebi.

Pakovanje za let avionom

aerodrom

Specifičnosti vezane za prtljag mogu se razlikovati od kompanije do kompanije pa je za tačnu informaciju najbolje odgovor potražiti na sajtu avioprevoznika kojim ćete leteti. U daljem tekstu naći ćete uopštene informacije na ovu temu.

Limit za težinu prtljaga koji se prevozi u kargou aviona je najčešće između 20 i 23 kg, dok je za dodatne kilograme potrebna doplata. Kada su putnici biznis klase u pitanju, ovaj limit je obično oko 32 kg. Bitno je reći da se ove specifikacije odnose na svaki prtljag zasebno, te nije moguće da 2 putnika predaju jedan kofer trežine 30 kg i jedan težine 10 kg pod pretpostavkom da se njihova ukupna težina uklapa u propisan limit. Dakle, da ne biste prošli skuplje od planiranog ili pak morali da se prepakujete na aerodromu, povedite računa o težini prtljaga prilikom pakovanja.

Ručni prtljag

Kada je ručni prtljag u pitanju, obično je dozvoljen 1 komad po osobi i to težine 5 – 10 kg. Njegove dimenzije najčešće ne smeju biti veće od 55 x 40 x 20 cm. Sadržaj vašeg ručnog prtljaga ne sme biti oružje ili bilo šta što može biti upotrebljeno kao isto ( makaze, pribor za nokte, oštri predmeti i slično), sredstva u bočicama pod pritiskom (lak za kosu, pena za brijanje, dezodorans i sl.), kao i veće količine tečnosti, gelova i aerosoli (gelovi, sve vrste tečnosti, paste, kreme, masti, maskare, sjajevi za usne, sprejevi, parfemi i slično).

Ukupna količina tečnosti koju možete uneti u ručnom prtljagu je 1L, ali ograničenje za jednu posudicu je 100 ml (zapremina posude ne sme biti veća od 100 ml, tako da ne smete poneti polu praznu bočicu od 200 ml smatrajući da ispunjava uslov), takođe bočice bi trebalo spakovati u plastične kese sa zip zatvaračem, maksimalnih dimenzija 20 x 20 cm.

Ukoliko imate u svom ručnom prtljagu nešto što krši pomenuta bezbednosna pravila, biće vam oduzeto pre ulaska u avion. Niskobudžetne kompanije su rigoroznije po pitanju veličinine i količine prtljaga, dok prilikom letenja redovim avio kompanijama najčešće možete pored samog ručnog prtljaga nositi i dodatne stvari, poput laptopa, fotoaparata, ženske tašnice i slično…

Dolazak na aerodrom

Šalteri za prijavljivanje se najčešće otvaraju 2 sata pre poletanja ( u nekim slučajevima i 3) pa je to preporučeno vreme za dolazak na aerodrom. Generalno gledano, 2 sata je možda i previše rano, ali pošto pričamo o vašem prvom letu, svakako je bolje doći ranije nego napraviti sebi dodatan stres. Prilikom prijavljivanja predaćete svoj prtljag i dati pasoš na uvid, a dobiti vašu kartu. Na samoj karti moći ćete da vidite vreme polaska, gate i broj vašeg sedišta.

pista

Nakon što preuzmete bording-pass možete preći u bescarinsku zonu. U ovom delu nalaze se duty free prodavnice, restorani i kafići. Nije loše naglasiti da u ovom delu aerodroma možete kupiti i veće količine tečnosti, gelova i aerosoli, koji će vam biti specijalno upakovani, tako da ih možete slobodno uneti u avion. Iz ovog dela možete nastaviti prema gate–u koji je naznačen na vašoj karti, i to tako što ćete pratiti jasne putokaze na plafonu. Prilikom ulaska na vaš gate, vi i sav vaš ručni prtljag proći ćete kontrolu pomoću skenera i detektora metala. Kako ne biste pravili zastoj, skinite sa sebe sav nakit, kaiš sa metalnom kopčom i slično. Takođe, ukoliko vaš ručni prtljag sadrži lap top, neophodno ga je izvaditi iz torbe pre prolaska kroz skener.

Kada je ova procedura završena, ostalo je samo da sačekate poziv za ulazak u avion.

Let avionom

Na ulasku u avion dočekaće vas kabinsko osoblje i uputi vas da se smestite na svoje mesto. Brojevi sedišta se nalaze ispod pregrada za ručni prtljag u nivou vaše glave. Čim uočite broj vašeg sedišta, spakujte svoj ručni prtljag u pregradu iznad njega i sedite, kako ne bi dolazilo do zastoja. Ručni prljag možete smestiti i ispod sedišta ukoliko može da stane. Kada se svi putnici smeste na svoja sedišta, kabinsko osoblje će zatvoriti vrata aviona i izvršiti sigurnosne pripreme, a zatim demonstrirati procedure u slučaju opasnosti. Nemojte se plašiti ovih upozorenja, ona su obavezna pri svakom letu.

kabina

Pre samog poletanja kabinsko osoblje će proći kabinom i osmotriti da li je sve bezbedno za poletanje. Vaše sedište mora biti u uspravnom položaju, pojasevi vezani, a zavese na prozorima podignute. Vaš prtljag mora biti smešten na ranije pomenuta mesta, a telefon ugašen ili podešen na opciju za letenje. Budite uvereni da svaka od ovih stavki ima za cilj vašu bezbednost, i bitno ih je ispoštovati. Pre samog poletanja avion će početi da se kreće po pisti a zatim postepeno ubrzavati da bi zatim poleteo.

U toku leta možete koristiti toalet kada lampica za obavezno vezivanje pojasa ne svetli. Ona se nalazi iznad vašeg sedišta. Kada je upaljena, znači da je avion u fazi poletanja, sletanja ili da se očekuju turbulencije.

Posluženje u avionu svakako zavisi od kompanije sa kojom letite, destinacije i slično, tako da pravila nisu uopštena.

Procedura prilikom sletanja je za putnike ista kao i prilikom poletanja. Kada avion sleti, potrebno je sačekati se potpuno zaustavi, a tek onda ustati sa svog mesta i uzeti ručni prtljag.

Kada napustite avion, sa svim stvarima koje ste u njega uneli, uputićete se ka pasoškoj kontroli. Kada i taj deo završite, preostaje vam preuzimanje kofera. Aerodromi uvek imaju jasne oznake i putokaze za putnike, tako da nećete imati teškoće prilikom snalažena. Uočićete ekrane na zidovima sa spiskom aviona koji su upravo sleteli. Pored vašeg aviona, videćete i broj koji predstavlja broj pokretne trake na kojoj se nalazi vaš prtljag.

Kada preuzmete sav svoj prtljag, možete se uputiti ka izlazu.

Strah od letenja

avion

Ukoliko niste do sada leteli jer osećate strah od same pomisli na ulazak u avion, ovaj deo teksta posvećujem vama. Veliki broj ljudi ima fobiju od letenja iako je ovaj način transporta nesumnjivo statistički najbezbednija opcija prevoza. U ovom delu bloga ne želim da se osvrćem na tehničke karakteristike aviona, jer iako mislite da vaša nesigurnost leži u nepoverenju u ispravnost aviona, svaki psiholog će vam reći da je ustvari srž problema u osećaju odsustva kontrole.

Želela sam mišljenje stručnjaka kada su strahovi u pitanju, te sam zamolila dr Sanju Marjanović, sa sajta Vaš psiholog da odgovori na nekoliko mojih pitanja na ovu temu.

1. Imate li podatke koliko je strah od letenja česta pojava?

Ne postoje podaci o prevalence aerofobije i straha od letenja kod srpske populacije. Analiza podataka kod američke populacije pokazuje da je učestalost aerofobije oko 12%, dok je anksioznost povodom letenja prisutna kod oko 18 % populacije. Važno je napomenuti da neko može imati strah povodom letenja a da pritom ne izbegava letenje avionom a osobe koje se ne voze avionom, odnosno izbegavaju ovu vrstu transporta imaju aerofobiju ili fobiju od letenja.

2. Čega se osobe koje ovu fobiju imaju plaše konkretno?

Većina osoba kod kojih postoji ova vrsta fobije zapravo već imaju problema sa povišenom anksioznošću, napadima panike ili klaustrofobijom. Okidač straha kod ovih osoba se javlja kada osoba razmišlja o mogućnosti da joj se u avionu dogodi napad panike, te ona neće moći da iskontroliše svoje simptome, da će izgubiti kontrolu nad svojim ponašanjem i emocijama i da će uraditi nešto neadekvatno. Kako se nalazi u hermetičkom prostoru i u vazduhu, ona ne može da izađe iz njega i ta činjenica joj može aktivirati anksioznost i napad panike. Naravno, okidači za ovaj strah su i doživljaji vezani za samo funkcionisanje aviona kao što su turbulencija, različiti zvuci i tumbanja koja se mogu dešavati prilikom uzletanja i sletanja.

3. Šta može biti biti uzrok njihovog straha?

Osobe koje se plaše letenja ili imaju razvijenu aerofobiju su osobe koje su po svojoj sturkturi anksiozne i imaju preterenu potrebu za kontorlom. Često se dešava da se osobe ranije nisu plašile letenja a da se vremenom taj strah razvio kod njih. Ovo se je rezultat akumuliranja distresa usled niza stresogenih događaja koje su proživele u nekom skorijem periodu pre javljanja ovog specifičnog straha. Naravno, aerofobija i strah od letenja mogu biti i posledica preživljenih nesreća.

4. Da li je moguće "izlečiti" strah od letenja?

Aerofobija i strah od letenja se mogu prevazići, najvažniji deo tretmana jesu vežbe postepenog izlaganja. Izlaganje podrazumeva suprotno od izbegavanja izvora straha. Dakle, važno je da osoba koja ima fobiju ili strah od letenja, zapravo leti avionom (postepenost podrazumeva da to prvo radi na kraćim destinacijama do sat vremna, više puta). Pre toga potrebno je raditi na edukaciji vezanoj za samo funkcionisanje aviona kako bi se razbila iracionalna uverenja vezana za letenje, takođe mogu se koristiti različiti simulatori letenja kako bi se osoba navikla na moguća dešavanja u avionu. Za osobe koje se boje gubitka kontrole i koje imaju napade panike preporučuje se još i tehnika abdominalnog disanja, prihvatanje sopstvenog strah i senzacija koje ga prate i distanciranje od strašnih misli. Sve ove metode obavljaju se u okviru kognitivno-bihejvioralne terapije.

5. Koji bi bio Vaš savet za osobu koja se plaši leta avionom?

Vaš strah je iracionalan, ono čega se zapravo plašite dolazi iz vaše imaginacije, to su vaše misli i slike koje sami kreirate. Jedini način da prevaziđete ovaj strah jeste da se sa njim suočite tako što nećete izbegavati vazdušni prevoz koji je jedan od najsigurnijih. Ukoliko vas ovaj strah prevlada i smanjuje vam kvalitet življenja ne oklevajte da se javite stručnom licu.

krilo

Najiskrenije se nadam da sam vam iole pomogla u pripremama za vaš prvi let, i da ćete vrlo brzo posetiti sjane destinacije. Srećan put!

*Zabranjeno preuzimanje teksta bez dozvole.

Početna stranica